Under Fifa Fotbolls-VM visades under varje match en reklam för blockchain-teknologi. Det är ett dotterbolag till biljätten Hyundai som visat reklamfilmen. I den snöpliga förlusten för Sverige i matchen mot England så visades reklamfilmen i halvlek. Denna match sågs av hela 19,64 miljoner tittare englig BBC. Detta rapporterar NewsBTC.
Reklamfilmen om blockchain körs av dotterbolaget Hyundai Digital Asset Company (HDAC) där de presenterar en high-tech vision för framtiden gällande internet-of-things (IOT).
Reklamfilmen nämnde blockchain hela tre gånger i text och en gång i tal. Den visade en familj som gjorde omedelbara betalningar med blockchain-teknologi och underströk att huset också var skyddat av det. De smarta hushållsapparaterna visades göra egna beräkningar och gjorde betalningar automatiskt. Man kan läsa mer om HDACs lösningar här.
Viktigare än själva reklamen
Det som är än viktigare för oss intresserade av blockchain och distributed ledger är att denna reklamfilm gör att allmänheten får upp ögonen för teknologin samt att hjälper till att tvätta bort den oförtjänt dåliga stämpel denna makalösa teknologi fått. Att stora företag faktiskt tror på teknologin och kommer med innovativa lösningar som kommer till nytta för oss alla. Detta kommer göra att blockchain lyfter mot nya höjder.
Att fler företag som ställer sig bakom teknologin och visar det för allmänheten desto större kommer förståelsen bli.
Oförtjänt rykte
Bitcoin och andra kryptovalutor lever med ett oförtjänt dåligt rykte att deras enda användningsområde är för kriminella verksamheter. Man kan dock diskutera på om pseudoanonyma permanenta överföringar är så jättesäkert för en kriminell.
Denna reklam av HDAC gör att blockchain får ett annat rykte när man visar familjer göra helt vanliga betalningar med hjälp av teknologin. Detta kommer att spilla över på Bitcoin och andra kryptovalutor. När fler och fler företag går över till blockchain kommer allmänhetens opinion ändras fort.